WP Ważny temat Partner wydania
WP Ważny temat Partner wydania citroen

Citroën C5 X - magiczne połączenie sedana, kombi i SUV-a

Partner wydania citroen
Segment D, często nazywany także klasą średnią, dla wielu marek od lat jest najważniejszym w gamie modelowej. To właśnie w tym segmencie prezentowana jest siła i najnowsze zdobycze technologiczne. Citroën rozdawał karty w segmencie D przez wiele lat, oferując jedne z najbardziej komfortowych samochodów na rynku. Dzisiaj powraca do królewskiej kategorii oferując samochód, który wyznacza zupełnie nowy standard w swojej klasie. Model C5 X stał się hybrydą, nie tylko w kwestii zastosowanego napędu.

Innowacyjne nadwozie

Citroën od dziesięcioleci był znany jako producent samochodów wizjonerskich i wyprzedzających swoje czasy. Wiele rozwiązań, które debiutowały na przestrzeni wieku w autach tego francuskiego producenta, wyznaczało nowe standardy w swoich klasach, wiele z tych rozwiązań na stałe wpisało się w obraz teraźniejszej motoryzacji. To właśnie Citroën swoją stylistyką, łączącą awangardę z ponadczasową elegancją, do dziś sprawia, że obok ich samochodów nie można przejść obojętnie.

Łączenie nadwozia SUV i coupé to coś, co dobrze znamy, jednak w żaden sposób nie jest to już nic niespotykanego. Niektóre SUV-y są stylizowane w taki sposób, by bryła potężnego nadwozia o podniesionym zawieszeniu nosiła choć znamiona samochodu sportowego. Lecz to właśnie propozycja Citroëna jest swego rodzaju nowym otwarciem w segmencie D. Model C5 X jest hybrydą stylistyczną: to połączenie eleganckiej sylwetki sedana, praktyczności i pakowności nadwozia kombi, oraz wszechstronności SUV-a.

To właśnie połączenie nie pozwala jednoznacznie osadzić modelu C5 X w sztywnych ramach. To samochód, który stał się powiewem świeżości w segmencie klasy średniej, która cechuje się bardzo tradycyjnym podejściem do projektów nadwozia. Zarówno sedan, kombi jak i SUV, występujące oddzielnie, mają swoje ograniczenia. Biorąc pod uwagę sedana - reprezentacyjna linia nadwozia zdecydowanie ogranicza pojemność bagażnika, a otwór załadunkowy jest symboliczny, ze względu na klapę unoszącą się z pominięciem tylnej szyby. Pomimo nominalnie dużej pojemności, ustawność i faktyczna praktyczność sedana nie zachwyca. W kombi trudno jest zgrać długą linię pojazdu z dużą powierzchnią przeszklenia z eleganckimi cechami limuzyny - to właśnie kombi kojarzą się z bardziej "użytkowym" niż reprezentacyjnym charakterem. SUV-y to samochody nacechowane akcentami, takimi jak plastikowe, nielakierowane osłony nadwozia, które nadają im pseudoterenowy charakter, a połączenie tego właśnie a’ la offroadowego looku wraz z chromowanymi wstawkami i licznymi przetłoczeniami najczęściej daje dość pokraczny obraz całości.

Citroën udowodnił jednak, że stworzenie hybrydy stylistycznej z trzech zupełnie różniących się od siebie typów nadwozia jest nie tylko możliwe, ale może zachwycać swoją sylwetką.

Elegancka stylistyka prawdziwego Citroëna

Już pierwszy rzut oka na karoserię nowego Citroëna C5 X sprawia, że tego samochodu nie da się pomylić z żadnym innym pojazdem na drodze. To radykalnie odmienny projekt względem tego, do czego przyzwyczaili nas producenci samochodów segmentu D. Finezyjnie połączenie najlepszych cech trzech typów nadwozia jest de facto odpowiedzią na realne oczekiwania klientów, które stawia się dzisiaj przed samochodem klasy średniej. Jednak najważniejszą cechą innowacyjnego projektu C5 X jest jego spójność.

Hybryda stylistyczna pozwoliła na stworzenie samochodu segmentu D na nowo. Przód zwraca uwagę ciekawą sygnaturą świateł LED w kształcie litery V, która stała się wizytówką i znakiem rozpoznawczym nowego Citroëna. Choć przód jest muskularny, jak przystało na SUV-a, to jednak nisko poprowadzona maska z wydatnymi przetłoczeniami, regularna linia dachu, jak i horyzontalna linia okien bocznych drzwi są typowymi nawiązaniami do eleganckiej stylistyki sedana. Odważne poszerzenie tylnych błotników oraz lekko uniesiona z tyłu linia ostatniego okna, zwieńczonego słupkiem C, optycznie poszerza całe nadwozie.

Tył flagowego Citroëna nawiązuje do przodu kształtem tylnych lamp wykonanych w technologii 3D LED, a jednocześnie akcentuje dynamiczny charakter całej sylwetki dwoma spoilerami. Nadwozie Citroena C5 X to nie tylko zachwycający wizualnie projekt, ale także geniusz inżynieryjny. Współczynnik oporu powietrza Cx jest równy 0,291, co w przypadku samochodów z podwyższonym nadwoziem jest niezwykle trudne do osiągnięcia. Niższe opory powietrza to niższe zużycie paliwa a także mniejsza emisja CO2 do atmosfery.

Opływowość nadwozia widoczna jest gołym okiem: długa, nisko osadzona maska, delikatne i płynne przejście do linii dachu zwieńczonej spoilerem, który wygląda, jakby unosił się w powietrzu. Również klapa bagażnika otrzymała dodatkowy spoiler, który wpływa na optymalizację przepływu powietrza w trakcie jazdy, polepszając także właściwości jezdne.

Wygląd Citroëna C5 X dostosowany jest do oczekiwań klientów segmentu D. Dostępne jest sześć metalizowanych kolorów nadwozia, które zdecydowanie podkreślają awangardowy i elegancki charakter samochodu. Pięć wariantów malowania można połączyć także z dachem malowanym na kontrastowy czarny kolor Noir Perla Nera. Wygląd dopełniają duże koła o średnicy 720 mm wraz z zastosowanymi zoptymalizowanymi oponami typu Tall&Narrow, które poza eleganckim akcentem są także czynnikiem odpowiadającym za doskonałe prowadzenie i zoptymalizowanie zużycia paliwa. Dzisiejsze SUV-y muszą oferować możliwość personalizacji ich wyglądu, który jednym pozwoli pozostać niezauważonym, a innym intensywnie wyróżnić się z tłumu. Eleganckie nadwozie modelu C5-X doskonale pozwala zarówno osiągnąć zarówno pierwszy jak i drugi efekt.

Wszechstronność i indywidualny styl

Pomimo olbrzymiego nacisku, jaki położono na niepowtarzalny wygląd modelu C5 X, nie zapomniano o walorach praktycznych, które dla klienta decydującego się na samochód segmentu D są równie ważne, jak nienaganna prezencja. Po otwarciu bagażnika flagowiec Citroëna zachwyca doskonałym dostępem do przestrzeni bagażowej, którą zapewnia nie tylko sporych rozmiarów otwór załadunkowy, ale także niezwykle nisko osadzony próg bagażnika. To właśnie dzięki tym rozwiązaniom i dzięki imponującej pojemności bagażnika, wynoszącej aż do 545 litrów, Citroën C5 X oferuje praktyczność samochodu typu kombi.

Pożądaną cechą charakterystyczną dla samochodów segmentu D jest także wszechstronność w kwestii właściwości jezdnych. Dlatego właśnie projektanci Citroëna zdecydowali się na zwiększenie prześwitu, który pozwala na bezproblemowe pokonywanie przeszkód i pewne prowadzenie poza utwardzonymi drogami. Każda wersja modelu C5 X wyposażona została w zawieszenie Citroën Advanced Comfort®, którego charakterystyka pracy jest podobna do legendarnych modeli tej francuskiej marki. Doskonałe wybieranie każdych nierówności drogi daje poczucie unoszenia się nad powierzchnią jezdni, niemal jak na latającym dywanie!

W wersji plug-in hybrid debiutuje także Citroën Advanced Comfort® Active Suspension, które gwarantuje jeszcze lepszą pracę całego zawieszenia z możliwością indywidualnego dostosowania charakterystyki jego pracy. Sam komfort definiuje także szeroki rozstaw osi, wynoszący aż 2785 mm. To dzięki temu parametrowi kabina C5 X jest niezwykle przestronna. To właśnie przestronność daje poczucie swobody, która zachwyca, zwłaszcza, kiedy mamy świadomość jak wyglądają wnętrza aut w segmencie D oferowane przez innych producentów.

To tutaj poczujemy się w sposób wyjątkowy, niemal jak w limuzynie klasy wyższej, bo to, w jaki sposób Citroën C5 X dba o komfort kierowcy i swoich pasażerów jest czymś zupełnie niespotykanym u rywali: kojąca cisza w trakcie jazdy, ogrom przestrzeni na nogi, najwygodniejsze fotele w klasie - każdy przejechany kilometr w tym francuskim flagowcu po prostu oczarowuje poziomem wygody!

Niezwykle spójna, nowoczesna i hybrydowa stylistyka nowego modelu C5 X jest czymś świeżym i niespotykanym w segmencie D, w którym dominuje zachowawczość. Przemyślane rozwiązania i cechy prawdziwego Citroëna sprawiają, że C5 X jest nie tylko godnym, ale także niezwykle ekscytującym kontynuatorem długoletniej tradycji obecności francuskiego producenta w klasie średniej samochodów osobowych. To model, który słowo kompromis zastąpił wszechstronnością.