WP Ważny temat Partner wydania
WP Ważny temat Partner wydania citroen

Trzy warianty mocy napędu - w tym hybryda plug-in!

Partner wydania citroen
Citroën C5 X oferuje wybór pomiędzy kilkoma nowoczesnymi jednostkami napędowymi. Poza silnikami benzynowymi dostępny jest także oszczędny i dynamiczny zespół hybrydowy typu plug-in. Wszystkie jednostki charakteryzują się bardzo wysoką kulturą pracy, ale to właśnie wariant hybrydowy jest opcją łączącą dwa skrajne światy: najniższy poziom emisji spalin w trybie hybrydowym i niesamowite osiągi, a ponadto brak emisji CO2 w pełni elektrycznym trybie jazdy!

Harmonijna jazda w każdych warunkach

Silniki spalinowe dostępne w Citroënie C5 X to wielokrotnie nagradzane i sprawdzone silniki z rodziny PureTech. Łączą one wysoką wydajność, odpowiednie osiągi, z zachowaniem płynnej i komfortowej jazdy, i optymalizację pod kątem zużycia paliwa. Ciekawym faktem jest również to, że C5 X jest oferowany z automatyczną ośmiostopniową przekładnią EAT8 już w standardowym wyposażeniu.

Pierwszą propozycją jest silnik 1.2 PureTech o mocy 130 KM, który wielokrotnie zyskiwał uznanie kierowców na całym świecie i został nagrodzony w międzynarodowym plebiscycie Engine of The Year w 2017 roku. Silnik oferuje wysoki moment obrotowy na poziomie 230 Nm już przy 1750 obr./min, co pozwala na płynną jazdę w mieście, ale także na trasie.

Kolejnym wariantem jest 1.6 PureTech, który dysponuje mocą aż 180 KM i wyższym momentem obrotowym, wynoszącym 250 Nm. Ta jednostka pozwala rozpędzić flagowego Citroëna od 0 do 100 km/h w zaledwie 8,1 sekundy. To propozycja dla tych, którzy od swojego samochodu oczekują nieco więcej – jeszcze lepszej dynamiki, która potrzebna jest zwłaszcza na dłuższych trasach.

Jednocześnie, pod kątem dynamiki, napęd hybrydowy plug-in udowadnia, że elektryfikacja to nie tylko możliwość jazdy bez emisji spalin, ale także oszałamiające osiągi. Działające w symbiozie silnik 1.6 PureTech i silnik elektryczny razem generują moc 225 KM oraz 360 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego od 1650 obr./min. Sprint do setki zajmuje tylko 7,8 sekundy, a maksymalna prędkość w trybie hybrydowym to 233 km/h.

Hybryda wyposażona jest w pojemny i wydajny zestaw baterii trakcyjnych o pojemności 12,4 kWh. Dzięki tej pojemności maksymalny zasięg podczas jazdy z wykorzystaniem wyłącznie energii elektrycznej wynosi do 55 km według cyklu pomiarowego WLTP. W trybie hybrydowym średnia emisja CO2 do atmosfery wynosi zaledwie około 29 g na kilometr, a średnie spalanie w cyklu mieszanym może spaść do zawrotnie niskiej wartości, zaledwie 1,3 l/100 km.

Źródło: materiały partnera

Hybrydowy design, hybrydowy napęd

Hybrydy typu plug-in zyskują coraz większą popularność także w Polsce. Nie jest to szczególnie zaskakujący trend, ze względu na to, jakie cechy posiada samochód hybrydowy, a w szczególności taki, który można ładować z gniazdka. To właśnie hybrydowy zespół napędowy jest najbardziej uniwersalną opcją, która sprawdza się doskonale w każdych warunkach. Na długiej trasie nie musimy martwić się koniecznością ładowania akumulatorów, z kolei podczas jazdy w mieście możemy poruszać się bezszelestnie i bezemisyjnie, z wykorzystaniem wyłącznie energii elektrycznej.

Zwłaszcza w warunkach miejskich wykorzystywanie napędu elektrycznego niesie za sobą największe korzyści. Poza ponadprzeciętną dynamiką (pełen zakres momentu obrotowego silnika elektrycznego dostępny jest natychmiast po wciśnięciu pedału przyspieszenia), ciszą panującą w samochodzie podczas jazdy i braku emisji jakichkolwiek spalin, możemy pokonywać kilometry o wiele wydajniej i ekonomiczniej niż w przypadku samochodów dysponujących jedynie napędem spalinowym.

Jedną z cech napędu hybrydowego jest również możliwość odzyskiwania energii podczas hamowania, co pozwala na zoptymalizowanie zużycia prądu z akumulatorów. Podczas jazdy w ruchu miejskim może dojść do sytuacji, w której codzienne trasy pokonywać będziemy wyłącznie z wykorzystaniem energii elektrycznej, ponieważ C5 X wersji hybrydowej plug-in oferuje do 55 km zasięgu według WLTP przy pełnym naładowaniu.

Dla większości kierowców funkcjonujących na co dzień w obrębie jednego miasta taki zasięg jest więcej niż wystarczający. Jednak po wyczerpaniu energii w akumulatorach C5 X wciąż pozostaje hybrydą. To oznacza optymalizację zużycia paliwa i maksymalne wykorzystanie technologii hybrydowej, np. podczas ruszania z miejsca lub podczas jazdy ze stałą prędkością w trakcie tzw. "żeglowania" - wtedy właśnie silnik elektryczny wykorzystuje energię odzyskaną w trakcie hamowania lub wytworzoną w trakcie pracy silnika spalinowego, wszystko dla jak najniższego zużycia paliwa.

Korzyści z jazdy hybrydą na wyciągnięcie ręki

Technologia hybrydowa nie jest już egzotyczną nowością. Coraz więcej modeli, także w gamie Citroëna, jest zelektryfikowanych, a niektóre mają swoje w pełni elektryczne wersje. Ale to właśnie hybrydy typu plug-in są idealnym pomostem pomiędzy samochodami z silnikami konwencjonalnymi, a autami elektrycznymi. To właśnie "plug-iny" łączą w sobie najlepsze cechy jednych i drugich.

W przypadku modelu C5 X ważne jest to, że to kierowca decyduje, z jakiej konfiguracji napędu chce korzystać – wybierając jeden z kilku dostępnych trybów jazdy. W trybie elektrycznym samochód nie włącza silnika spalinowego, korzystając jedynie z energii zmagazynowanej w bateriach trakcyjnych. W trybie hybrydowym system sam oblicza potrzebną moc, moment obrotowy i reaguje na styl prowadzenia kierowcy.

Dzięki inteligentnemu sterowaniu systemem hybrydowym samochód w ułamku sekundy może przejść od maksymalnie ekonomicznego do w pełni wydajnego przyspieszenia, np. podczas wyprzedania. Dzięki specjalnym trybom, dostępnym jedynie w wariancie hybrydowym, możemy wybrać jazdę z zachowaniem zasięgu elektrycznego na później (np. na jazdę po mieście po długiej trasie), albo uzupełnić zasięg elektryczny podczas pracy silnika spalinowego, który zadziała wówczas jako generator prądu.

Co ważne, ładowanie hybrydowego C5 X jest niezwykle proste. Uzupełnianie energii może odbywać się zarówno z domowego gniazdka 230V, z instalacji typu wallbox, a także z publicznie dostępnych stacji ładowania, których z każdym tygodniem pojawia się coraz więcej w całej Polsce i Europie. Ładowanie od 0 do 100% pojemności akumulatorów, z domowego gniazdka, zajmuje 5 godzin i 30 minut. Wystarczy zatem podpiąć samochód wieczorem, by rano cieszyć się pełnym zasięgiem.

W przypadku korzystania z publicznych ładowarek, podczas zakupów czy wizyt w centrum handlowym, które wciąż w wielu miejscach są darmowe, już godzina ładowania pozwala znacząco zwiększyć zasięg. Niezależnie od tego, czy wybór pada na konwencjonalną jednostkę spalinową PureTech, czy też na wersję hybrydową plug-in, mamy pewność, że jada Citroënem C5 X będzie płynna i w pełni satysfakcjonująca.

Naszym zdaniem wybór jednostek napędowych w Nowym Citroënie C5 X jest doskonale dostosowany do dzisiejszych realiów rynkowych. To, w jaki sposób na co dzień używamy samochodu, jak wygląda charakterystyka jazdy zawsze determinuje wybór silnika.

W przypadku flagowego Citroëna wybór każdego z dostępnych zespołów napędowych jest gwarantem radości z jazdy, niskiego spalania czy zużycia energii, a także satysfakcjonujących osiągów.

Biorąc pod uwagę konkurencyjne samochody w segmencie D to właśnie Citroën C5 X jest najlepiej przemyślanym projektem łączącym cechy samochodu do jazdy jak i doskonale sprawdzającego się na dalekich trasach. Hybryda plug-in jest opcją napędu, która najbardziej zwróciła na siebie naszą uwagę, szczególnie ze względu na swoją dynamikę, oszczędność oraz możliwość jazdy bezemisyjnej w trybie w pełni elektrycznym - trudno o bardziej uniwersalny silnik w samochodzie segmentu D.